Doe-het-zelf

Standaard
Doe-het-zelf

Op zaterdag 18 augustus is het zover: de presentatie van het boek “Baboesjka” op het Xnoizz Flevo Festival. Het boek Baboesjka geeft een heel nieuwe kijk op het christelijk geloof, de bijbel, de historische betekenis van Jezus en Gods doel met de kerk. Ik gebruik de theologie van onder andere N.T. Wright, Andrew Perriman, Stanley Hauerwas en Walter Brueggemann om duidelijk te maken hoe we tegen Gods grote plan aan kunnen kijken. Omdat het niet altijd makkelijk is om deze theologen te lezen, laat staan te begrijpen of hun idee door te vertellen heb ik het makkelijk gemaakt door dit voor je te doen in een boek van iets minder dan 100 blz.

Misschien is het ook aardig om het verhaal zelf door te vertellen. Daarvoor heb je natuurlijk ook een Baboesjka (of Matroesjka) nodig die bestaat uit 4 delen. Zelf gebruik ik de Baboesjka uit het Russische sprookje “Kip Rjaba” die bestaat uit een oma, opa, kip en gouden ei. Het valt niet mee om 4-delig Baboesjka’s te kopen, dus hierbij de link. Voor 20 euro kun je zelf aan de slag en het verhaal van de Baboesjka uitleggen voor de jeugdgroep, op de preekstoel, in een Alphacursus of op school.

De verhaallijn in de bijbel en dus in de metafoor van de Baboesjka is als volgt:

I – De schepping

II – Het volk Israël

III – Het volk in ballingschap

IV – Het komst van de messias

Het is niet alleen een beweging van groot naar klein, macro- naar micro-kosmos, maar ook een beweging van crisis naar verlossing of antwoord. Het bijbelse verhaal kent verschillende problemen en vragen en daarbij behorende oplossingen en antwoorden. Ik wil het volgende schema voorstellen:

 

  Probleem / Vraag  Oplossing / Antwoord
Macro / Groot I De goede schepping van God is in crisis. Hoe zal God dit oplossen?

 

 

II God lost het probleem in zijn goede schepping op door de verkiezing van een alternatief volk.
Micro / Klein III Het volk van God is in Ballingschap en dus zelf in crisis. Hoe zal God het volk zelf verlossen?

 

 

IV God verlost het volk door de komst van de Messias en herstelt zo haar oorspronkelijke roeping.

De eerste vier poppetjes van de Baboesjka zijn dus de vier grote verhalen uit de bijbel tot aan de komst van de Messias.

1)    Het verhaal van Schepping en crisis. (Baboesjka 1)

2)    Het verhaal van de Roeping van Abraham en formatie van Israël. (Baboesjka 2)

3)    Het verhaal van de ballingschap van Israël en het verlangen naar Gods rijk. (Baboesjka 3)

4)    Het verhaal van de komst van de Messias, de verlossing van het volk. (Baboesjka 4)

Dit verhaal gaat na de komst van Jezus natuurlijk verder. Jezus zelf vult zijn rol als Messias op een heel specifieke manier in. Hij kiest er voor “om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen.” (Mc.10:45). Maar toch lijken de Romeinen te winnen: de Romeinse keizer vernietigt Jeruzalem en de vraag is dan: wie is de ware “Heer van de Wereld”? En hoe zal het aflopen met de roeping van Abraham om “tot zegen van de volken te zijn”? En komt de schepping als geheel weer in beeld? Daarom gaat dit boek als volgt verder:

5)    Het verhaal van “Jezus de Heer”. (= verhaal Baboesjka 3)

6)    Het verhaal van het vernieuwde volk van God (= verhaal Baboesjka 2)

7)    Het verhaal van de nieuwe schepping (= verhaal Baboesjka 1)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s