Brueggemann’s 19 Thesis

Standaard
Brueggemann’s 19 Thesis

Walter Brueggemann’s 19 Theses

1.

Iedereen leeft aan de hand van een script. Dit script kan impliciet of expliciet zijn. Het wordt wel of niet herkent, maar iedereen leeft volgens een script.

2.

We worden beschreven door een script. Door het proces van opvoeding, vorming en socialisatie heeft een script invloed op ons zonder dat we het merken.

3.

Het dominante script van onze maatschappij is een script van technologische, therapeutische consumptief militarisme. Dit socialiseert ons allen, zowel liberalen als conservatieven.

4.

Dit script (technologische, therapeutische consumptief militarisme) dat werkt door reclame, propaganda en ideologie, vooral door de liturgie van televisie, belooft ons veiligheid en geluk.

5.

Dit script heeft gefaald. Het script van militair consumptisme  kan ons geen veiligheid of geluk geven. Misschien zijn wij wel de meest ongelukkige maatschappij ter wereld.

6.

De gezondheid van onze maatschappij berust op de ontbinding van en de terugtrekking uit het script van militair consumptisme. Wij weerstaan deze ontbinding en terugtrekking en staan hier diepgaand dubbelzinnig tegenover.

7.

Het is de taak binnen een bediening om dit script te de-scripten. Dat wil zeggen: het voor een persoon mogelijk te maken zich terug te trekken uit een wereld die niet langer bestaat en waarschijnlijk nooit bestaan heeft.

8.

De taak van de-scripten, terugtrekking en ontbinding wordt bereikt door een doorgaand, geduldig en intentioneel articuleren van een alternatief script waarvan we kunnen zeggen dat het ons gelukkig en veilig maakt.

9.

Dit alternatieve script is geworteld in de Bijbel en werkt door de traditie van de kerk. Het biedt ons een alternatief verhaal, een alternatief dat ingaat tegen het script van technologische, therapeutische consumptief militarisme.

10.

Dit alternatieve script heeft een opmerkelijk kenmerk, haar sleutel figuur – de God van de bijbel die wij kennen als Vader, Zoon en Geest.

11.

Dit script is niet monolitisch, een-dimensionaal of sluitend. Het is ruw, onevenwichtig en incoherent. Voor een deel is het ruw, onevenwichtig en incoherent omdat het script is bewerkt door verschillende comités. Maar het is ook ruw, onevenwichtig en incoherent omdat de sleutelfiguur zo fantastisch en opvliegend in vrijheid, soevereiniteit en verborgenheid is, en, ook als schaam ik me om het te zeggen in gewelddadigheid – een enorm probleem voor ons.

12.

De ruwe, onevenwichtige en incoherente kwaliteit van het alternatieve script waarvan wij getuigen kan niet glad worden gestreken of sluitend worden gemaakt. Doen we dat toch dan wordt het script afgevlakt en getemd. (Dit heb ik tegen systematische theologie). Het script wordt afgevlakt en getemd en wordt een zwakke echo van het script van het technologische, therapeutische consumptief militarisme. Waar het script van technologische, therapeutische consumptief militarisme gaat over zekerheid, voorrecht en het waarborgen van recht gaat het alternatieve script daar niet over. We moeten het script laten wat het is wat onder meer inhoud dat we God een opvliegende god laten zijn.

13.

Dit ruwe en onevenwichtige karakter van het alternatieve script waarvan we getuigen nodigt haar aanhangers uit tot onenigheid met aan de ene kant liberalen en aan de andere kant conservatieven, en wel op zo’n manier dat we afgeleid worden van de claims van het script en zo de focus van het script uit het oog verliezen.

14.

Het startpunt van het alternatieve script is de doop. Hierbij zeggen we in de oude liturgieën: “wijs je het dominante script af?”

15.

De opvoeding, vorming en socialisatie binnen het alternatieve script met haar fantastische en opvliegende karakter vind plaats binnen de gemeente. Het werk van opvoeding, vorming en socialisatie vindt plaats door prediking, liturgie, onderwijs, sociale acties, spiritualiteit en naastenhulp in allerlei soorten en maten.

16.

De meeste van ons staan dubbelzinnig tegenover het script, zowel tegenover mensen die we bedienen of als persoon die bedient. Als het er op aan komt willen we eigenlijk niet kiezen tussen het dominante script en het alternatieve script. Als het er op aankomt twijfelen we en staan we hier ambivalent tegenover.

17.

Deze ambivalentie tussen de scripten is precies de plaats van Geestes-oordeel. In een bediening moet deze ambivalentie benoemd worden waardoor mensen in een crisis terecht komen en waardoor weerstand en vijandigheid wordt opgeroepen.

18.

De bediening moet deze ambivalentie begeleiden op productieve en betrouwbare manier zodat we het oude script afwijzen en het nieuwe script omarmen.

19.

Het werk van een bediening is cruciaal, het is de spil waar alles om draait, het is onmisbaar in onze maatschappij omdat er niemand buiten de kerk is die deze ambivalentie kan oproepen en er een weg doorheen kan vinden.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s